Віднедавна відоме щедрими теплицями закарпатське село Великі Ком’яти привернуло до себе увагу ще одним потужним брендом – модерним заводом, який є лідером на українському ринку переробної промисловості.
Продукція заводу «Харчові технології Закарпаття» користується абсолютною популярністю серед особливо вибагливих споживачів – кішок і собак. Величезні партії сухого корму, виробленого у Великих Ком’ятах, відправляються у всі без винятку області України, та успішно реалізовуються в сусідніх країнах. Корм преміум-класу та економ-класу (кілька десятків найменувань) став популярним і знаним під торговими марками «Пан Пес», «Пан Кот», «Carpathian Pet Food». Попит на продукцію свідчить те, що уже кілька років підряд підприємство змушене нарощувати нові надсучасні лінії, будувати нові цехи для того, щоб забезпечувати потреби замовників.
Новітнє обладнання світових компаній у звичайному Закарпатському селі – це не питання амбіцій, пояснює засновник компанії Андрій Хрипта, а нормальна передумова для того, щоб корм відповідав високим стандартам, потребам домашніх тварин.
Перш ніж це усвідомити, він пройшов тривалий та непростий шлях. Спробу створити перше підприємство в Україні з виробництва корму для тварин припали на початок двохтисячних. Доля занесла його у Автономну республіку Крим, де робилися перші кроки до успіху, згодом виникло бажання перенести підприємство в рідне Закарпаття, що й зробив у 2006 році. Знайдено й відповідну площадку в селі Великі Ком’яти – будівлю консервного заводу, який простоював багато років. На перших порах її можна було використати для розміщення обладнання.
Після відчайдушних спроб зробити якісну продукцію за участю вітчизняних фахівців, стало зрозуміло, що їх знань недостатньо. В Україні та на пострадянському просторі не було досвідчених спеціалістів у цій галузі. Вищі навчальні заклади не мали навіть такої кафедри, де готували б відповідних фахівців. Тому молоде закарпатське підприємство залучило до роботи високопрофесійних технологів з Франції. А згодом підписали контракт про поставку сучасного обладнання, виробленого за американською ліцензією, яке змонтували у 2012 році.
Відповідно і навчання, і монтаж установок цеху проводили зарубіжні спеціалісти. Ставка на світові технології виправдали себе, оскільки корм для собак і кішок відразу здобув високу популярність в Україні, а згодом і за її межами. Французькі фахівці, були приємно вражені відповідальністю персоналу, особливо технологів, які швидко засвоїли інформацію і, набувши необхідного досвіду, опанували випуск високоякісної продукції. Торгова Марка «ПАН-ПЕС, ПАН-КОТ», стала стрімко завойовувати ринок. )
За рік було розширено приміщення, піднято дах, змонтовано силосні башти для зберігання зернових культур та введена в експлуатацію електронна завантажувально-дозуюча система. Всі лінії, отримані від виробників найсучасніших технологій, мають американське, англійське, шведське, японське походження.
– Ми почали курс на повну автоматизацію процесу, – говорить керівник підприємства Андрій Іванович. – У технологіях виробництва корму будь-яке відхилення від норм, від чіткого балансу може позначатися на якості. Тому ми намагаємося мінімізувати людський фактор. В ідеалі на виробництві кормів роль працівника полягає у тому, щоб тільки натиснути кнопку. А вже завод «сам» готує сировину до переробки, проводить дозування сумішей, з точністю до секунди і градуса температурного режиму, проводить змішування, сушіння й гранулювання виробів, які з аптечною точністю фасує у пакети.
Фактично весь завод – є надсучасним роботом, здатним самостійно регулювати баланс сумішей, встановлювати норму пакування. Найдорожчим у цьому організмі є «мозок-аналізатор» – невеличка за розміром комп’ютерна установка, здатна ідеально перевіряти співвідношення необхідних частин у продукції.
Сучасна лабораторія слідкує й за тим, щоб на переробку потрапила тільки якісна сировина. Вимоги до постачальників максимальні. У першу чергу для підприємства важить репутація постачальників, які обіцяють виконання умов. Але й при цьому жоден їх вантаж не допускається на завод без ретельної перевірки. Транспорт з сировиною чекає на площадці за межами території, поки не буде зроблено аналізу на відповідність. Якщо сировина якісна – ласкаво просимо, якщо ні – машину на територію не впускають. Після того, як завод виконає всю процедуру виробництва сухого корму, на виході працівникові навантажувача залишається тільки підняти піддон з пакетами і переставити його в кузов автомобіля. Внаслідок механізації та автоматизації, для персоналу мінімізується фізичне навантаження, вистачає кількох працівників, які вміють натискати кнопку.
Важливу роль підприємство приділяє екології. Побутових відходів та шкідливих викидів в атмосферу не має. Підприємство отримало ISO 22000/HASP, тобто міжнародну сертифікацію якості та безпеки харчової продукції. Тим часом споживчий ринок змушує до подальшого розвитку.
На певному етапі, говорить Андрій Хрипта, стало зрозуміло, що треба розширювати асортимент – якщо ти розпочав свою справу, то більше не можеш зупинятися. Якщо розвиток припиняється, це рівнозначно деградації підприємства. Особливо на тлі ринку, який стрімко розвивається. Як тільки у своєму сегменті ти дозволяєш собі послаблення, вважай, що неминуче настане виробнича криза, занепад.
Тому було прийнято рішення почати випуск консервованого вологого корму – паучів. Принцип роботи той самий, що і з сухим кормом – потрібен абсолютно точний баланс м’яса та інших складових, щоб чотирилапий споживач був задоволений. Для нового виробництва в рекордні строки було зведено новий корпус, тривають внутрішні роботи і вже буквально в дорозі найсучасніше обладнання, як і досі від кращих світових брендів: Австрія, Німеччина, Франція, Голландія, Японія.
Нові технології, каже Андрій Іванович – це неминуча умова конкурентоспроможності на світовому ринку. Варто зосереджуватися на справі, яку знаєш та любиш і рухатися тільки вперед. І це стосується не лише виробництва, каже керівник ХТЗ, а й суспільства взагалі. Потрібне позитивне мислення. А бачити у всьому негатив – це хворобливий стан, який жодної користі не приносить, спотворює реальну картину, гальмує, обмежує власні можливості суспільства. В Україні сьогодні, як ніколи, відкриті можливості для започаткування своєї справи.
Василь Горват, “Новини Виноградівшини”